دسته بندی کارکنان از نظر عملکردی و استراتژی های مواجهه با آنها
يوسف پارسایی
کارکنان از نظر عملکردی به چهار دسته تقسیم می شوند.
استراتژی مدیران در مواجهه با هر دسته باید متفاوت باشد.
۱) دسته اول کارکنان عالی یا کارکنان ارزش افزوده هستند که اصلی ترین سرمایه سازمان هستند و بیشترین سودآوری را برای شما ایجاد میکنند.
این افراد شریک تجاری شما محسوب می شوند، لذا روی آنها سرمایه گذاری بلند مدت کنید تا اهداف فردی و منافع آنها همسو با اهداف و چشم انداز آینده سازمان تامین گردد.
۲) دسته دوم کارکنان خوب، که وظایف شان را به نحو احسنت انجام میدهند.
از این افراد حمایت و پشتیبانی کنید و آنها را تشویق کنید تا به کارمندان ارزش افزوده تبدیل شوند. در آمورش و توانمندسازی این افراد یک سال آینده را در نظر بگیرید.
۳) دسته سوم کارمندان معمولی هستند که عملکرد شان متوسط و معمولی است. راهکارهای بهبود عملکرد این افراد را شناسایی کنید و با مشارکت آنها تلاش کنید تا آنها به کارمندان دو دسته اول تبدیل شوند، در غیر این صورت هزینه محسوب می شوند و باید با کارمندان توانمند جایگزین شوند.
۴) اما دسته چهارم کارکنان با عملکرد ضعیف هستند که تلاشی برای بهبود عملکردشان نمیکنند این افراد منشا مشکلات شما و سازمان شما هستند.
در مواجهه با این افراد درنگ نکنید و آنها را شناسایی و اخراج کنید.
بهترین مکانیسمی که می توانید برای ارزیابی دقیق و منصفانه عملکرد کارکنان و دسته بندی آنها در سازمان تان اجرا کنید، سیستم مدیریت عملکرد کارکنان است که از مهمترین و اثربخش ترین فرآیندهای مدیریت منابع انسانی است.
اگر تمایل دارید مهارت های مدیریت و ارزیابی عملکرد کارکنان را بیاموزید با ما همراه باشید.
دیدگاهتان را بنویسید